همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرحهای صلح فریبکارانه است، ویژگی مذاکرات سازش و صلح را دادن مجال و فرصت به رژیم صهیونیستی خواند و گفت: کشورهای اسلامی باید بدانند این نبرد، نبرد سرنوشت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه در دومین همایش بین المللی فلسطین تحت عنوان "چشم انداز تحولات فلسطین و رژیم صهیونیستی؛ فرصت ها و چالش ها " به بیان وضعیت رژیم صهیونیستی از زمان شکل گیری تا کنون پرداخت.

وی با اشاره به دوره تثبیت، دوره کشور گشایی و همچنین دوره افول مشروعیت رژیم صهیونیستی از گذشته تا کنون اظهار داشت: در دوره جدید به خاطر بیداری که در بین مسلمانان ایجاد شد حرکات نوید بخشی بوجود آمد که این سرمایه مسلمانان، سرمایه منطقه است.

لاریجانی با اشاره به جنگ 33 روزه لبنان یادآور شد: تصور من این نیست که این جنگ به خاطر گرفتن سرزمین بود. بلکه رژیم صهیونیستی ماموریتی از سوی آمریکا بر عهده داشت تا حادثه ای در منطقه بوجود آورد و این حادثه کشورگشایی نبود. تصور آنها این بود که با این کار شروع ماجرای جدیدی در خاورمیانه رقم می زنند. همانطور که وزیر خارجه آمریکا در آن زمان صحبت از تولد خاورمیانه جدید کرده بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در این جنگ شکست فاحشی خورد، گفت: پس از آن شرایط در منطقه تغییر کرد و دوره، دوره سراشیبی و نزول رژیم صهیونیستی است. گاهی صحبت از صلح می کنند و گاهی از خشونت؛ این تاکتیک آنهاست، اما در کلان وضعیت این رژیم در سراشیبی قرار دارد و از مشکل مشروعیت برخوردار است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به ناموفق بودن تئوری های صلح درباره فلسطین اشاره کرد و گفت: طرح های صلح در هر دوره سرگرمی هایی را در منطقه بوجود آورده و مبنای آن هم این بود که رژیم صهیونیستی تا حدودی پذیرفته شود. البته در نوع مناسبات آن با فلسطین بحث های متفاوتی بود اما حل مسئله فلسطین اساس این تئوری ها نبود و بیشتر دنبال خروج رژیم صهیونیستی از انزوا بود. به طوریکه این رژیم با گفتگوهای سیاسی که راه می انداخت نوعی مشروعیت سازی برای خود ایجاد می کرد اما در این مذاکرات خبری از به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی ها نبود. اگر هم شانی برای حکومت خودگردان قائل می شدند در حد پلیس محلی بود.

وی ادامه داد: تئوری که انقلاب اسلامی علمدار آن بود و بسیاری از آزادی خواهان از آن حمایت کردند این بود که تا زمانی که این غده خطرناک در منطقه وجود دارد راه های دیگر به جایی رهنمون نمی شود و آن تئوری مقاومت بود.

رئیس مجلس گفت: در تئوری مقاومت مجاهدت وجود داشت هر چند که آغاز آن سخت بود اما انتهای آن به پیروزی منجر می شد هر قدر وزن مجاهدت و مقاومت بیشتر بود نتایج آن چشمگیر تر بود. همین مقاومت و ایستادگی در کشورهای مختلف ثمرات خود را داشت. از جمله نتایج آن خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان بود که این خروج براساس قرار و مذاکرات صورت نگرفت بلکه رژیم صهیونیستی مجبور شد که از جنوب لبنان خارج شود و مقاومت لبنان موجب این پیروزی شد.

نماینده قم خاطر نشان کرد: وقتی رژیم صهیونیستی به دروازه های بیروت آمد نیروهای مقاومت رژیم صهیونیستی را در همانجا متوقف کردند و در همان زمان حزب الله اعلام موجودیت کرد و شرایط با مقاومت تغییر کرد. جنگ 33 روزه با اهداف بزرگی برای خاورمیانه مطرح شد و این مقاومت بود که باعث برتری بر رژیم صهیونیستی شد.

وی ادامه داد: حال برخی کشورها نسبت به مقاومت حزب الله و رهبر فرزانه آن که خدمت بزرگی به منطقه کرد، ناسپاسی می کنند، زیرا جنگ 33 روزه با هدف تغییرات در کل منطقه انجام شد و خدمتی که نیروهای مقاومت انجام دادند ثمره بزرگی برای آرامش منطقه داشت.

رئیس مجلس با مقایسه وضعیت رژیم صهیونیستی در سال 1948 که دوره تثبیت این رژیم بود با زمان کنونی خاطر نشان کرد: در سال 1948 اولین کشوری که این رژیم را به رسمیت شناخت ترکیه بود ، اما مواضع امروز ترکیه را در قبال این رژیم در نظر بگیرید امروز موقف ترکیه حمایت از مردم فلسطین است و مواضعش نسبت به گذشته تغییر ماهوی پیدا کرده است. در سال 1350 نیز شاه ایران این رژیم را به رسمیت شناخت و در طول دوران دیکتاتوری اش به این رژیم کمک کرد. اما امروز جمهوری اسلامی جریان پیشرو در مبارزه با این رژیم است. حتی در این دوران خیلی از کشورهای منطقه به ما توصیه کردند که شما به نحوی و به لحنی مسئله صلح را قبول کنید اما ایران با صدای رسا آن را رد کرد. شاید برخی کشورهای منطقه از ما دلخور شده اند و می گفتند ایران راه را به هم می ریزد اما ماموریت ما به هم زدن نبود، معتقدیم این راهها کج راهه است.

لاریجانی در سخنان خود مروری بر مشروعیت رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در 40 سال اخیر مشروعیتی برای خود ایجاد کرده بود که این مشروعیت دارای چالش هم بود اما امروز همان میزان مشروعیت را ندارد. نمونه آن مواضع کشورهای مختلف در حمله به کاروان های آزادی است که مشروعیت این رژیم را زیر سئوال بردند و نسبت به رفتار نژاد پرستانه اسرائیل، در آمریکا و اروپا امروز حرف می زنند.

وی به سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اشاره و یادآور شد: گاهی حرف های تند می زنند مانند اظهارات وزیر خارجه اشان که موجود عجیب و غریبی است. حرف تند زدن ملاک مشروعیت نیست بلکه گاهی نشان دهنده ضعف است نشان می دهد که خلایی وجود دارد که با حرف تند می خواهند بر آن سرپوش بگذارند. لیبرمن همواره حرف تند و خارج از قاعده می زند این یا ناشی از مشکل دِماغی اوست یا شاید تاکتیک برای مشروعیت داخلی است. هر لحظه که صدای مقاومت را می شوند دچار تشنج سیاسی می شوند و گاهی با اخم و تَخم فرصت برای شهرک سازی ایجاد می کنند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود، طرح های صلح را فریبکارانه خواند و گفت: این طرح ها بیشتر خاصیت فرصت سازی برای رژیم صهیونیستی است که ماهیتا مشکلی را حل نمی کند و گذشته نیز چنین نشان می دهد که هیچ گاه مسئله فلسطین از درون مذاکرات حل نشده است. مذاکرات سازش و صلح همواره دو خاصیت برای آنها داشته اول مجال و فرصت برای رژیم صهیونیستی و خاصیت دوم تحقیر نیروهای فلسطین. اما هیچ گاه حل مسئله نبوده است.

وی افزود: اگر برخی نیروهای فلسطینی و مسلمانان تصور کنند از درون این مذاکرات مسئله فلسطین حل خواهد شد اشتباه می کنند این می تواند اراده ها را سست کند و بین نیروهای فلسطینی تفرقه اندازد. امروز بیش از هر زمان فلسطینی ها نیازمند اتحاد و داشتن تئوری برای آینده هستند و نمی توانند در برابر اقدامات تاکتیکی آنها تنفسی برای خود ایجاد کنند بنابراین باید مبنایی را برای خود قرار داد و بر اساس آن وحدت داشته باشند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به حرف های ظاهری رئیس جمهور آمریکا در حمایت از ملت فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: این سخنان بیشتر نقش پرستیژ سازی برای رئیس جمهور آمریکا داشت ، زیرا ما شاهدیم که هیچ قدمی از سوی او برای فلسطین برداشته نشد. بلکه در نتیجه سخنان او به مهاجرت های دسته جمعی دامن زده شد و به حکومت خودگردان ظلم فاحشی شد زندانها پر از فلسطینی ها شد و سلاح ها از سوی آمریکا روانه رژیم صهیونیستی شد. بنابراین آنها گامی برنداشتند فقط سخنرانی کردند اما در مقام عمل در کنار ملت فلسطین نبودند.

رئیس مجلس گفت: این سخنان آمریکا که لحنش مشخص است شاید عده ای را وسوسه کند شاید سوار این حرف ها شوند و از مجاهدت دست بکشند، آمریکایی ها با تغییر رئیس جمهورشان شاید 4- 5 درصد سیاست هایشان تغییر کند اما مکانیزم آنها تغییر سیاست های کلی نیست. نباید فریب این حرف ها را خورد این اظهارات می تواند چالشی برای فریب دیگران باشد. از زمانی که این رفتارها رو شده روشن شده است که با سخنرانی ها نمی شود مسئله فلسطین را حل کرد.

وی پیگیری علل و عواملی که موجب پیروزی مقاومت شده اند تاکید کرد و گفت: این علل باید همچنان باقی بماند. مقاومت باید روی این علل تاکید کند.

لاریجانی تنها دو راه را در حل مسئله فلسطین مورد توجه قرار داد و گفت: مذاکرات صلح و سازش عیار خود را نشان داده است و بیشتر از اینکه کمک به فلسطین باشد فرصت سازی برای رژیم صهیونیستی است. یک راه کمک به فلسطین همان نظر جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری رفراندوم است که مردم فلسطین از طریق رفتار سالم دموکراتیک رژیم خود را انتخاب کنند. آمریکایی ها اگر معتقدند باید از خشومت پرهیز کرد این بستر (رفراندوم) دموکراتیک است یا باید آن را بپذیرند یا راهی جز مقاومت وجود ندارد زیرا کسی حقوق فلسطینی ها را به عنوان هدیه به آنها نخواهد داد. بنابراین یک راه دموکراتیک است و یک راه دیگر چاره ای جز تکیه بر شمشیر نیست.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها تصور نکنند امروز مردم منطقه با وجود بیداری که در منطقه حاصل شده به تئوری های مصنوعی سازش تن می دهند این دو راه، دو راه اصلی هستند بنابراین اگر راه دموکراتیک می خواهید باید به رفراندوم که همه آواره ها و همه فلسطینی های اصیل در آن شرکت می کنند تن دهید و اگر این راه را نپذیرفتید مطمئن باشید که راه دیگر مذاکره تصنعی نخواهد بود توصیه ما راه اول است منطقی است که به نوعی مردم سالاری، نه مردم سالاری آمریکایی تن دهید.

لاریجانی یادآور شد: دراین شرایط نیروهای مقاومت باید کاملا هوشیار باشند زیرا رژیم صهیونیستی در تنگناست و برای خروج از مشکل مشروعیت گاهی ممکن است به حرکات غیر معقول دست بزند هر چند همیشه این حرکات به ضررش تمام می شود مخصوصا حرکات نژادپرستانه در داخل این رژیم در حال رخ دادن است و سابقه ندارد چنین حرکتی در کشوری به شکل قانونی شکل گیرد اگر این قانون تصویب شود بدانند این اتفاق همراه با موجی از مخالفت درون فلسطین و بیرون از آن مواجه خواهد شد.

رئیس مجلس تخریب مساجد و اماکن و تغییر ماهیت شهر قدس را امری ساده ای ندانست و گفت: این مسئله حساسیت داخلی فلسطین و تحرک کشورهای دیگر را نیاز دارد. سازمان کنفرانس اسلامی به درد همین مسائل می خورد اگر در این مباحث وارد نشود به چه دردی می خورد؟ همه ظرفیت های دیپلماتیک باید برای فشار به این رژیم به کار گرفته شوند تا مانع رفتارهای این رژیم شوند.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید بدانند این نبرد، نبرد سرنوشت است. اگر نیروهای مقاومت حمایت شوند سرنوشت منطقه تغییر می کند اما پاک کردن صورت مسئله فضا دادن به حریف است.

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد: از برگزاری چنین همایش هایی همفکری و همدلی برای نجات مردم فلسطین بوجود آید.

 

 

کد خبر 118470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز